Welkom bij de nieuwe BLOG van de HAL.

In deze Corona-tijden willen we jullie graag geïnspireerd houden door alles wat met Beeldhouwen, Keramiek, Modelboetseren en 3-Dimensionale Kunsten te maken heeft.

We willen hier regelmatig artikelen publiceren die een kijk geven op bepaalde aspecten in de Beeldende Kunst. Het kan ook gaan over een opdracht waaraan thuis gewerkt kan worden, het belichten van één of andere techniek of het bespreken van werken van kunstenaars.

Veel plezier ermee!

De leerkrachten van de HAL

Frederik, Wim, Patrick en Jeannine


 

Inspiratie

Ceramic Art London

Virtueel bezoek door Jeannine

Door alle Corona-perikelen is ook de jaarlijkse show ‘Ceramic Art London’ afgelast. Het is een jaarlijks uitstapje voor mij naar Saint Martins, de kunstacademie in Londen (naast Kings Cross, dus je hopt er van de Eurostar zo binnen).

Gedurende 3 dagen zijn daar een 100-tal keramisten die hun werk laten zien, elk op ongeveer één vierkante meter. Je ontdekt er de beste keramiek van het Verenigd Koninkrijk en een heel interessante collectie van de internationale keramiek. Er wordt functionele keramiek getoond en sculpturale. Er komt meer traditionele keramiek aan bod maar ook zeer hedendaagse keramiek. Het is een mooi overzicht en je raakt er gemakkelijk met de makers in gesprek.

Helaas beperk ik me dit jaar tot een virtueel bezoek en ik neem jullie graag mee :-)

Ik toon je mijn highlights en natuurlijk nodig ik je uit om de rest zelf te ontdekken: Ceramic Art London

Ceramic art London

Adam Frew is een Ierse potter die is opgeleid in Ierland en Finland. Hij draait in porselein. De ‘moonjars’ die je hieronder ziet zijn echt heel groot. Hij is niet alleen een meester draaier maar weet ook grafisch zijn potten geweldig te bespelen. Hij is gebiologeerd door ‘marks’, sporen die hij creëert door de schilderen, te krassen, te tekenen. Hij doet dit in alle fases van het maakproces: bij het draaien, afdraaien en nadien bij het glazuren. Ik vind zijn aandacht voor de kleinste details (zie bodem schenkkannetje) ook heel inspirerend.

AdamFrew1

AdamFrew4

AdamFrew2

AdamFrew3

Ik was nieuwsgierig om het werk van James Evans life te zien. Op zijn Instagram account vind ik zijn fascinaties boeiend en zou ik graag zijn sculpuren eens vasthouden en van dichtbij bekijken. Zo online heb ik vaak geen gevoel van maat en gewicht. Hij lijkt de technische mogelijkheden van de klei tot uit maximum uit te rekken. Hij tekent met klei en bekleedt het met een metalen look. Het bevreemt en fascineert. 

James Evans6

James Evans5

James Evans2

James Evans3

James Evans4

James Evans

Absoluut een must see op mijn lijstje is Toni Losey, een jonge Canadese keramiste die eerst werkzaam was als studio potter (serie productie draaien) en nu zich toelegt op grote organische vormen die aan koralen of één of andere buitenaards leven doen denken. Het prikkelt mijn vingertoppen om er aan te komen. De vormgeving is speels en eveneens prikkelend. Technisch is het absoluut niet eenvoudig om deze vormen hol op te bouwen. Door haar oppervlaktes ruw te spuiten met korrelende slibs en glazuren creëert ze een natuurlijke huid die eventuele opbouwsporen goed maskeert. Haar glazuurgebruik (de puntjes en bolletjes) is gedurfd en sluit perfect aan bij de sfeer die ze met haar vormen creëert.

ToniLosey4

ToniLosey3

ToniLosey2

ToniLosey

Add a comment

Inspiratie

Droedelen

wakkert je creativiteit aan

droedel schrift

Het overkwam me wel eens tijdens een les op school dat de aandacht verslapte en dat ik werd betrapt op het krabbelen in de marge van mijn schrift.
Volgens Sunni Brown is dat geen probleem, integendeel, droedelen helpt om te concentreren en te onthouden wat wordt gezegd.

Vrijwel iedereen maakt droedels tijdens een telefoongesprek of vergadering. De één tekent ventjes, de ander geometrische patronen. Het ontspant en helpt om gedachten te ordenen.

Door gedachteloos te krabbelen komt je in de rechterhersenhelft in de juiste mood.

Droedels zijn tekeningen zonder duidelijk doel gemaakt vanuit het onderbewuste. Vaak zijn het eenvoudige tekeningen, soms groeien ze uit tot uitgebreide patronen. Droedelen kan gedachten onthullen waar je geen besef van hebt. Als we tekenen brengen we onze gedachten naar buiten waar we ze kunnen zien.

droedel

henry moore

doodle

Droedelen kan je inspireren en geeft je een soort van inzicht in je ideeën. Het kan je helpen bij het ontwerpen. Door spontaan en intuïtief te tekenen, zonder remmingen, ontstaan er nieuwe vormen, relaties en mogelijkheden. Voor sommigen is droedelen absoluut cruciaal voor hun creativiteit. 

Overkomt het je dat je geen inspiratie hebt of dat je “vast” zit met een ontwerp? Sla dan je schetsboek open en teken erop los zonder dat je een vooropgezet doel hebt. Zet je pen of potlood op het papier en begin met het maken van krabbels. Je ziet wel wat het wordt. 

Tekenen op deze manier is gemakkelijk omdat het niet over een mooi resultaat of vaardigheden gaat. Er wordt geen enkele eis gesteld en iedereen kan het. 

Wees niet te zelf-kritisch en denk niet na over wat te maken, maar teken al hetgeen in je op komt. Laat het alle richtingen uitgaan. 

Wat het precies gaat worden merk je later wel. Voorlopig ga je gewoon tekenen, weggommen, opnieuw tekenen, aanpassen en opnieuw tekenen. 

Het is ontspannend en je gaat helemaal op in het moment.

Droedelen is verwant aan de ‘écriture automatique' en de ‘dessin automatique’ van de surrealisten: het onbewuste schrijven en tekenen, het vrijelijk uiten van het onbewuste zonder correctie of controle door de rede.

Ook de cobra-kunst van Christian Dotremont en de action painting van Jackson Pollock zijn een vorm van droedelen.

André Masson

jackson pollock 9443818 2 raw

christian dotremont 1977

Pierre Alechynsky

stieren

Van het creatieve genie Pablo Picasso zijn heel wat droedels bewaard. Hij ontwikkelde zijn stijl al droedelend en schetsend.
Picasso’s stierenreeks, gemaakt tussen 1945 en 1946, laat zien hoe hij ideeën ontwikkelde.

Het werk van Picasso heeft altijd een grote marktwaarde gehad, zelfs al tijdens zijn leven. Zo ook zijn droedels. Een grappige anekdote vertelt dat Picasso na het eten van een maaltijd in een restaurant gevraagd wordt of hij geen droedel wilt maken in plaats van te betalen met geld. Plichtbewust doet Picasso dit maar wanneer de waard hem vraagt die ook te handtekenen antwoordt Picasso: “Ik wil de maaltijd wel betalen maar daarom nog niet het restaurant kopen”. 

Add a comment

Pagina 4 van 6

        Logo academie

facebook

Ga naar boven