Welkom bij de nieuwe BLOG van de HAL.

In deze Corona-tijden willen we jullie graag geïnspireerd houden door alles wat met Beeldhouwen, Keramiek, Modelboetseren en 3-Dimensionale Kunsten te maken heeft.

We willen hier regelmatig artikelen publiceren die een kijk geven op bepaalde aspecten in de Beeldende Kunst. Het kan ook gaan over een opdracht waaraan thuis gewerkt kan worden, het belichten van één of andere techniek of het bespreken van werken van kunstenaars.

Veel plezier ermee!

De leerkrachten van de HAL

Frederik, Wim, Patrick en Jeannine


 

Inspiratie

Geometrische Passie

 

Het schrijven doet me zoeken, het zoeken doet me spelen en springen van bron naar bron….inspiratiebronnen :-)… en zo ontdek je nieuwe inzichten, nieuwe namen van kunstenaars die me raken. Daardoor ik weer verder kijk, langer blijf kijken en geniet van wat ik zie.

Waarom zie ik dit nu graag?  Waarom raakt dit werk me? 

Rafael Canogar2

Het is een werk op papier van de Spaanse beeldhouwer en schilder Rafael Canogar. Het zijn maar wat laagjes papier met donkerblauwe stroken erop geschilderd, als was het tape. Waarom blijft dit steken in mijn aandacht? Het straalt rust uit -misschien iets wat ik zoek dezer dagen- het voelt stabiel en uitgebalanceerd: door de geometrie en door de rustige kleuren. Het is ontstaan door een zoekend uitbalanceren van materialen, kleuren en vlakken. Het boeit me en doet me stilstaan. 

Rafael Canogar3

Rafael Canogar4Zijn beelden zijn (soms hele grote) abstracte portretten uit platen. Ook hier balanceert hij letterlijk: het is een evenwichtspel waarbij het portret in een wankel evenwicht staat. Het is zo abstract dat je maar juist de link met een portret blijft zien. Niets is teveel en alles wordt aan je gevoel en fantasie overgelaten om het aan te vullen. Ik bewonder zijn gedurfde abstractie en doorgedreven geometrie. 

Het voert me naar het spelen en combineren van laagjes, plaatjes en blokjes. Het lijkt een spelen zonder doel, maar door op tijd te stoppen en met verwondering te kijken levert het een beeld op, wat aantrekt.

In galerij ‘Modern Shapes’ in Antwerpen was in 2018 een tentoonstelling van een andere spaanse beeldhouwer en keramist: Enric Mestre.

Enric Mestre1

Enric Mestre3

Enric Mestre4

Enric Mestre2

Zijn sculpturale objecten lijken sobere ruimtelijke constructies: doosvormige, plaatgebouwde architecturale structuren met sobere kleuren gedomineerd door rechte hoeken. Maar schijn bedriegt: deze objecten hebben een poëtische charme waardoor ze niet alleen rationeel en koud zijn. Het oog van de toeschouwer detecteert kleine uitsteeksels, subtiele verplaatsingen en hellingen. Samen met het onmiddellijke effect van het materiaal, de hoekigheid van de platen gaan die in tegen deze stille en goed uitgebalanceerde constructies van strikte geometrische ordening. Hoewel deze objecten vaak zorgvuldig worden gepland en ontwikkeld, dringt Eric Mestre met zijn werken aan op intuïtie - alsof hij gehoorzaamt aan een soort constructieve poëtica die persoonlijke uitdrukkingen in bedwang houdt en controleert zonder ze te elimineren.

Jeffrey James2

Het werk van Eric Mestre deed me denken aan een ontmoeting die ik ooit had met Jeffrey James, een architect die ook kleine sculpturen maakt van beton waarin hij ook zoekt en balanceert. 

Zijn werk zijn letterlijk blokjes waarmee hij speelt en bouwt. Het geeft goesting om de blokkendoos boven te halen en te stapelen en combineren, zodanig dat het werk nèt niet omvalt. 

Blijven we -als makers- niet allemaal graag spelen met blokken? En is spelen niet een onbewust zoeken naar verhoudingen en composities die ons aanstaan of onze fantasie prikkelen?

Mette-Marie Ørsted werkt met geometrie, kaarthuizen, culturele steden in haar ‘Ceramic Concretions’, die met een mes zijn gesneden en gemonteerd, duidelijk uitgegroeid van de 2D platte naar 3D-vorm. Ze verkent de architectonische ruimte die in wisselwerking staat met de keramische ruimte, de ruwe klei versus het geglazuurde oppervlak, het poëtische verhaal naar pure geometrische vorm. Ze verwijst naar culturele ervaring, stedelijke gemeenschappen en manieren van leven - abstract geconcretiseerd in een tastbaar materiaal.

Mette Marie Ørsted4

Mette Marie Ørsted

Mette Marie Ørsted2

Mette Marie Ørsted3

Geometrie in beeldhouwen en keramiek wordt vaak ‘architecturaal’ genoemd. Bij de getoonde werken hierboven krijg je ook het gevoel dat het ruimtes op kleine schaal zijn. Bouwwerken, muren met openingen, welfsels en overbruggingen. 

Het beeldhouwwerk van David Umemoto sluit hierbij naadloos aan: De trap leidt naar een leegte, de muren stijgen tot niets, de plafonds lijken nutteloos. Het werk van David Umemoto ademt mysterie uit, prikkelt de verbeeldingskracht, maar geeft tegelijkertijd een gevoel van reflectieve discipline. 'Mijn meest recente werken zijn volumestudies. In de schemerzone tussen sculptuur en architectuur roepen deze stukken het gevoel op van tijdelijke gebouwen en monumenten die in verre en afgelegen landen staan.

David Umemoto3

David Umemoto2

David Umemoto4

David Umemoto

Add a comment

techniek

Draaien Op Stam

 

Vandaag heb ik meegewerkt aan een projectje: #100kopjes… we zouden het al #coronacups kunnen noemen.

Het is de bedoeling om 100 verschillende kopjes te maken. Dus ideaal om te experimenteren in het draaien en afdraaien. En nadien kan ik er alle soorten glazuren op testen. Goed studiemateriaal voor mezelf en voor jullie.

Nog een weetje: klei kan je nog altijd kopen bij Herman Verhoeven in Lier. Je maakt telefonisch een afspraak zodat je alleen bij hem in de winkel kunt komen. Hij heeft geen bancontact. Zijn telefoonnummer: 0485 79 29 05

Ook Colpaert is open online: https://www.colpaertonline.be/nl/

Om te draaien op de stam kneed je een 2,5 of meer klei. Met een kleine ‘stam’ zitten je vingers meteen in de weg. Zorg dat je klei goed zacht is: maak een mengeling tussen recup en verse klei of leg je verse klei eerst een nachtje in een natte handdoek. Klei recht uit het pak is vaak te stug.

Centreer nu enkel kort de hele homp klei: je focust je vervolgens enkel op de bovenste 10 cm. Dit centreer je een aantal keren. Vanaf dan kun je draaien zoals je gewend bent. Wat belangrijk is: je duidt met je vinger aan waar de bodem zit. Dus onder de diepte van je holte. Het draaien van kopjes en kleine schaaltjes is ideaal op stam, bordjes of grotere voorwerpen zijn niet zo evident. Je kunt naar hartelust variëren. Het gaat heel snel: ongeveer 2 minuten en je kunt al aan de volgende beginnen ;-)

Afsnijden doe ik met een naald die ik langzaam onder het kopje steek tot in het midden van de stam. Op die manier heb ik de meest rechte bodem. Als jullie vragen hebben: stel ze gerust hieronder bij ‘commentaren’.

Add a comment

Pagina 2 van 6

        Logo academie

facebook

Ga naar boven