Inspiratie

Het Creatief Proces

 

Hoe begin je aan een eigen project? Hoe zet je een idee om in een reële vorm? Waar haal je je ideeën en hoe vertaal je ze naar een eigen stijl?

Het zijn vragen die elke ‘maker’ bezig houden, bewust of onbewust. Het is ook één van de vragen die wij proberen te beantwoorden als leerkrachten in het kunstonderwijs.

En er zijn heel veel verschillende antwoorden op.

Maar er is één overeenkomst tussen alle benaderingen: gebruik je zintuigen, kijk, ruik, proef, luister … en ben het je bewust.

Het is misschien wel de meest gestelde vraag aan artiesten en andere creatieve geesten: waar haal je je inspiratie? Ideeën kun je niet gaan hamsteren in de supermarkt, maar soms liggen ze wel voor het oprapen. Dan is het een kwestie van er aandacht voor te hebben, van open te staan voor ideeën. En die staat van opmerkzaamheid vergt werken, hard werken, maar soms ook gewoon maar wat aanmodderen en zelfs mislukken.⠀

David Lynch vergelijkt de zoektocht naar ideeën met een potje vissen:⠀

“An idea comes, and you see it, and you hear it, and you know it. It comes like on a TV in your mind. We don’t do anything without an idea. So they’re beautiful gifts. And I always say: you desiring an idea is like a bait on a hook. If you catch an idea that you love, that’s a beautiful beautiful day. And you write that idea down so you won’t forget it. And that idea that you caught might just be a fragment of the whole you’re working on. But now you have even more bait. Thinking about that small fragment, that little fish, will bring in more, and they’ll come in and they’ll hook on. More and more come in. And pretty soon you might have a script, or a chair or a painting. Or an idea for a painting. I like to think of it as in the other room the puzzle is all together. But they keep flipping in just one piece at a time.” David Lynch⠀

Menchu Gómez-Martin  (een spaanse architecte) laat zich onder andere inspireren door vensters ze ziet ze als gaten in de muur, kooien en ruïnes. Ze maakt fotodocumentatieboeken, ze verzamelt beelden: bijvoorbeeld de schoorstenen van Niger. Haar adagium: dat er eigenlijk geen architecten bestaan. Alleen maar mensen. Mensen, die bouwen.”

Joop Beljon (beeldhouwer maar ook een interessante schrijver): “Om inspiratie te vinden hoef je niet naar verre horizonten te trekken, maar komt het er vooral op aan om te kijken op de plaats, waar je geworteld bent. Kijk rond en denk met je ogen. Niet vaag, maar gearticuleerd en in staat om de karakteristieken van waargenomen voorwerpen, bouwwerken en sculpturen afzonderlijk te kunnen onderscheiden. Koester je instinct om op het juiste ogenblik te reageren, vanuit de juiste gezichtshoek, bij het juiste licht, op het juiste ogenblik.” Zijn werk hieronder lijkt wel geinspireerd door…. schoorstenen…

Voor Antony Cragg is tekenen essentieel voor het maken van zijn werken. Er zijn eindeloze manieren om twee plekken op papier met elkaar te verbinden. Zodra je het potlood verplaatst, wordt het de meest gecompliceerde, fantastische reis. Het is net als modelleren met klei waar je - als je God was of goed genoeg - grenzeloze vormen kon maken.

Bij ontwerper Markus Freidl ontkiemen zijn ideeën uit een nood aan een bepaald object. Hij had een bloempot nodig, een grote, daarom begon hij te experimenteren met klei. Zo ontdekte hij de mogelijkheden in klei en zo werd hij keramist. Hij maakt voor elk ontwerp eindeloos veel schetsen waarin hij varieert in verhoudingen van alle mogelijke cilindrische vormen. Zijn werken vormen series en reeksen. De ene vorm groeit uit de vorige vorm. Ideeën worden al tekenend en boetserend gevormd. Stapje voor stapje

Antonio Martinez: “Wanneer ik voor het eerst een nieuwe vorm maak, dienen schetsen als een snelle manier om lijnen en vormen neer te zetten en ideeën op papier te krijgen. Deze schetsen zijn geïnspireerd op industriële en geometrische objecten uit mijn verleden en heden.

Na het schetsen maak ik kartonnen prototypes en maak ik nieuwe combinaties om een beter idee te krijgen van hoe deze objecten in de echte ruimte zullen bestaan. 

Als de prototypes klaar zijn snij ik ze uit elkaar om als sjablonen te gebruiken om dat object uit kleiplaten op te bouwen.

Eenmaal kurkdroog, schilder ik gekleurde terra sigillata op de vorm voordat ik de werken ruwbak. Daarna werk ik de vorm af door het inwvrijvenvan rood ijzeroxide of zwart koperoxide en glazuur ik het werkstuk.”

Keramiste Kira Kalondy: “Mijn creatieve proces begint met een idee, een concept of een gevoel dat moet worden uitgedrukt, dat vorm krijgt met verschillende vormen die op de draaischijf zijn gemaakt en die later worden vervormd door een gecombineerde constructieve / deconstructieve benadering. Ik ben geïnteresseerd in de gedeelde eigenschappen van voortplanting, vruchtbaarheid en verbanden tussen mens en natuur. Deze keramische vormen vertegenwoordigen mijn interactie met en observatie van de natuur en mijn communicatie met andere individuen. Ze symboliseren een symbiose tussen mij als mens en natuur, of symbiose tussen de vrouwelijke en mannelijke attributen die ik in mezelf en in elk organisme vind wanneer ze in perfecte balans zijn. Met mijn werk streef ik naar werkstukken die het leven en de natuur uitbeelden en tegelijk de organische logica en eenvoud volgen.”

Al zoekende op het internet naar het creatieve proces van kunstenaars denk ik ook na over mijn eigen proces. Ik schets… het is meer kriebelen… in een klein boekje, dat ik altijd bij me heb. Tussen de tekeningetjes door staan er boodschappenlijstjes en citaten. Het is een gedachten boekje dat me helpt bij het vormgeven van mijn hersenspinsels.  Ik houd mijn beeldende zoektocht ook bij op Instagram. Zoals veel beeldhouwers en keramisten. Je ontdekt op Instagram veel foto’s die in ateliers genomen zijn terwijl de kunstenaar bezig is.

        Logo academie

facebook

Ga naar boven