Inspiratie

Geometrische Passie

 

Het schrijven doet me zoeken, het zoeken doet me spelen en springen van bron naar bron….inspiratiebronnen :-)… en zo ontdek je nieuwe inzichten, nieuwe namen van kunstenaars die me raken. Daardoor ik weer verder kijk, langer blijf kijken en geniet van wat ik zie.

Waarom zie ik dit nu graag?  Waarom raakt dit werk me? 

Rafael Canogar2

Het is een werk op papier van de Spaanse beeldhouwer en schilder Rafael Canogar. Het zijn maar wat laagjes papier met donkerblauwe stroken erop geschilderd, als was het tape. Waarom blijft dit steken in mijn aandacht? Het straalt rust uit -misschien iets wat ik zoek dezer dagen- het voelt stabiel en uitgebalanceerd: door de geometrie en door de rustige kleuren. Het is ontstaan door een zoekend uitbalanceren van materialen, kleuren en vlakken. Het boeit me en doet me stilstaan. 

Rafael Canogar3

Rafael Canogar4Zijn beelden zijn (soms hele grote) abstracte portretten uit platen. Ook hier balanceert hij letterlijk: het is een evenwichtspel waarbij het portret in een wankel evenwicht staat. Het is zo abstract dat je maar juist de link met een portret blijft zien. Niets is teveel en alles wordt aan je gevoel en fantasie overgelaten om het aan te vullen. Ik bewonder zijn gedurfde abstractie en doorgedreven geometrie. 

Het voert me naar het spelen en combineren van laagjes, plaatjes en blokjes. Het lijkt een spelen zonder doel, maar door op tijd te stoppen en met verwondering te kijken levert het een beeld op, wat aantrekt.

In galerij ‘Modern Shapes’ in Antwerpen was in 2018 een tentoonstelling van een andere spaanse beeldhouwer en keramist: Enric Mestre.

Enric Mestre1

Enric Mestre3

Enric Mestre4

Enric Mestre2

Zijn sculpturale objecten lijken sobere ruimtelijke constructies: doosvormige, plaatgebouwde architecturale structuren met sobere kleuren gedomineerd door rechte hoeken. Maar schijn bedriegt: deze objecten hebben een poëtische charme waardoor ze niet alleen rationeel en koud zijn. Het oog van de toeschouwer detecteert kleine uitsteeksels, subtiele verplaatsingen en hellingen. Samen met het onmiddellijke effect van het materiaal, de hoekigheid van de platen gaan die in tegen deze stille en goed uitgebalanceerde constructies van strikte geometrische ordening. Hoewel deze objecten vaak zorgvuldig worden gepland en ontwikkeld, dringt Eric Mestre met zijn werken aan op intuïtie - alsof hij gehoorzaamt aan een soort constructieve poëtica die persoonlijke uitdrukkingen in bedwang houdt en controleert zonder ze te elimineren.

Jeffrey James2

Het werk van Eric Mestre deed me denken aan een ontmoeting die ik ooit had met Jeffrey James, een architect die ook kleine sculpturen maakt van beton waarin hij ook zoekt en balanceert. 

Zijn werk zijn letterlijk blokjes waarmee hij speelt en bouwt. Het geeft goesting om de blokkendoos boven te halen en te stapelen en combineren, zodanig dat het werk nèt niet omvalt. 

Blijven we -als makers- niet allemaal graag spelen met blokken? En is spelen niet een onbewust zoeken naar verhoudingen en composities die ons aanstaan of onze fantasie prikkelen?

Mette-Marie Ørsted werkt met geometrie, kaarthuizen, culturele steden in haar ‘Ceramic Concretions’, die met een mes zijn gesneden en gemonteerd, duidelijk uitgegroeid van de 2D platte naar 3D-vorm. Ze verkent de architectonische ruimte die in wisselwerking staat met de keramische ruimte, de ruwe klei versus het geglazuurde oppervlak, het poëtische verhaal naar pure geometrische vorm. Ze verwijst naar culturele ervaring, stedelijke gemeenschappen en manieren van leven - abstract geconcretiseerd in een tastbaar materiaal.

Mette Marie Ørsted4

Mette Marie Ørsted

Mette Marie Ørsted2

Mette Marie Ørsted3

Geometrie in beeldhouwen en keramiek wordt vaak ‘architecturaal’ genoemd. Bij de getoonde werken hierboven krijg je ook het gevoel dat het ruimtes op kleine schaal zijn. Bouwwerken, muren met openingen, welfsels en overbruggingen. 

Het beeldhouwwerk van David Umemoto sluit hierbij naadloos aan: De trap leidt naar een leegte, de muren stijgen tot niets, de plafonds lijken nutteloos. Het werk van David Umemoto ademt mysterie uit, prikkelt de verbeeldingskracht, maar geeft tegelijkertijd een gevoel van reflectieve discipline. 'Mijn meest recente werken zijn volumestudies. In de schemerzone tussen sculptuur en architectuur roepen deze stukken het gevoel op van tijdelijke gebouwen en monumenten die in verre en afgelegen landen staan.

David Umemoto3

David Umemoto2

David Umemoto4

David Umemoto

        Logo academie

facebook

Ga naar boven